Mexico: over Maya ruïnes en mooie stranden

5 juni 2017 - Beatty, Nevada, Verenigde Staten

"¡Ándale! ¡Ándale! ¡Arriba! ¡Arriba!" (Schiet op, ik kom eraan!)

Een toepasselijke, typisch Mexicaanse uitspraak van de snelste muis van Mexico: Speedy Gonzales. We zijn namelijk al ruim een week in de USA en hebben nog geen blog over onze avonturen in Mexico geplaatst… Shame on us! Maar, geloof het of niet, reizen is soms ook best hard werken… J We zijn van ’s ochtends vroeg (echt vroeg, als in 05.25 uur uit bed) tot ’s avonds laat (in verhouding tot de vroege wekker) in de benen hier. Begrijp ons niet verkeerd: we klagen zeer zeker niet, maar geven onze trouwe lezers tekst en uitleg over onze nalatigheid ;) Niet getreurd: ook een week later zijn de herinneringen nog vers genoeg om aan het papier toe te vertrouwen.

We begonnen onze Mexicaanse avonturen in Cancun. Omdat we de nacht ervoor op het Cubaanse vliegveld hadden doorgebracht (i.v.m. onze hele vroege vlucht op woensdagochtend) was het een zeer aangename verrassing dat we zomaar een upgrade kregen en tussen Mexico City en Cancun businessclass hebben gevlogen. Ook na deze onverwachtse luxe waren we volledig versleten door de lange reis en wilden we zo snel mogelijk naar ons vooraf geboekte AirB&B adresje. Dat is niet helemaal gelukt… Eerst was er verwarring over of de shuttle überhaupt naar dat deel van de stad zou rijden en toen we wat extra dollars betaald hadden en gebracht zouden worden, heeft de volhardende taxichauffeur er maar liefst een uur of 2 over gedaan om de B&B te vinden! Uiteindelijk daar, bleek de eigenaresse van de woning niet thuis te zijn L O o o wat een toestand! Gelukkig kwamen de buren na een tijdje thuis, werd er gebeld en eind goed al goed: we hebben die nacht het klokje rond geslapen in een heerlijk bed!

Na bijna een maand zonder wifi in Cuba hadden we wat achterstallig onderhoud qua mails, apps, voorbereidingen voor het nieuwe land etc. De eerste dag Mexico hebben we daarom grotendeels binnenshuis doorgebracht om orde op zaken te stellen. De dag erna echter richting Chitzen Itza gegaan: de bekendste Maya ruïne en 1 van de 7 moderne wereldwonderen. Omdat we een hotel in de buurt hadden gezocht en daar 2 nachtjes bleven, konden we vroeg aan de ontdekkingsreis beginnen. Ideaal! We hebben tig foto’s van alle bekende ruïnes ZONDER andere mensen erop! Daar zijn we een partijtje trots op J Bijkomend voordeel was dat we voor het heetst van de dag al vrijwel alles gezien hadden en lekker konden gaan poedelen in het eco zwembad bij ons hotel. Wederom: we klagen zeer zeker niet.

Na deze culturele activiteit zijn we naar de volgende plaats gegaan: Tulum. En daar hebben we me toch een hostel gevonden… Omdat we al tijden niet in een hostel hadden geslapen (vanwege alle casa’s in Cuba, de B&B in Cancun en het hotel in Chitzen Itza), hadden we sowieso wel zin om ons weer eens als ‘echte reizigers’ te gedragen, in plaats van als toeristen. Het betreffende Weary Traveler hostel drukte het als volgt uit: “I’m not a tourist, I’m a weary traveler”.

Dit hostel had haar reizigers helemaal gratis en voor niets o.a. het volgende te bieden: een cook-your-own ontbijt met bizar veel keus en tevens voldoende voor de lunch, een groot deel van het avondeten en als klap op de vuurpijl elke dag een uur lang Caipirinhas! Deze cocktail met o.a. limoen en cachaça hebben wij goed leren waarderen ;) Daarnaast waren er salsa lessen, elke ochtend yoga, veel boeken om mee te nemen naar het strand en de mogelijkheid om te barbecueën. Need we say more?

We hadden een fijne kamer met eigen badkamer en daarom bleven we er steeds maar nachtjes bij boeken. Het bleek namelijk ook een prima uitvalsbasis te zijn om te doen wat we wilden. Zo zijn we op de fiets naar het strand van Tulum gegaan, hebben we de Maya ruïnes aan het strand bezocht (die weer behoorlijk anders zijn dan die in Chitzen Itza), zijn we met de bus naar het strand in Playa del Carmen gegaan… Beginnen jullie de trend te zien? Maya’s, strand, Maya’s, strand, … Hadden we het al gezegd? We klagen zeer zeker niet J

Toen we uiteindelijk toch het hostel in Tulum hebben verlaten (met pijn in het hartje, een heel zooitje leesboeken en een buik vol eten en drinken), zijn we naar Isla Mujeres gegaan: een eiland in de buurt van Cancun met naar men zegt 1 van de mooiste stranden van Yucatan. En dat, lieve lezers, zeggen wij nu ook! Potverdrie dat was goed toeven. Ook op dit eiland hebben we in een leuk hostel geslapen, waardoor we de achterstand qua hostel-verblijf weer een beetje hebben ingehaald. In San Francisco hebben we het dan wel weer een beetje overdreven door een paar nachten op een 6-persoonskamer met gedeelde badkamer in een stapelbedje te slapen, maar tot zover de sneak peek in ons Amerika-verhaal.

Na ruim 10 dagen zat ons bezoek aan Mexico er al weer op en zijn we naar San Francisco gevlogen. In Mexico hebben we precies gedaan wat we van plan waren: een moppie cultuur snuiven en het rustig aan doen op het strand, wetende dat we zowel de Maya’s als de mooie stranden voorlopig niet meer gaan zien… Daarom geen spectaculaire belevenissen, maar wel een welkome afwisseling in onze gevarieerde en intensieve reis! Met Mexico laten we na 4 maanden ook de Spaanstalige landen achter ons en kunnen we ons allebei weer verstaanbaar maken. Best fijn. Tot Mongolië, maar dat duurt nog even…

Nu, zoals al kort genoemd, aan het road-trippen in de USA. Alweer fantastische dingen gezien, maar daarover volgende keer meer. Dus, stay tuned en in de tussentijd: ‘have a good one and God bless y’all’!