Sydney en Zuid-Afrika deel 1 – Braaien, drukkies en kameelperde

2 januari 2018 - Pretoria, Zuid-Afrika

Dumela almal :)

Happy newyear vir julle! Kerstborrels beschaafd doorgekomen en leuke feestdagen gehad?

Wij zitten op dit moment in zelfgemaakte badjassen in een superdeluxe, all-inclusive 5-sterren accommodatie met het zonnetje in de rug, dus met ons gaat het best ok ;) Hierover straks meer, na een kort inkijkje in onze citytrip Sydney.

Vanuit Christchurch vertrokken we heel vroeg in de ochtend naar Australië, waardoor we nog een stuk van die dag in Sydney te besteden hadden. Omdat het behoorlijk warm was (viel te verwachten) en regende (tegenvallertje), hebben we gedaan wat ieder weldenkend mens zou doen: we zijn de nieuwe Star Wars film maar eens gaan bekijken. Die Luke Skywalker is na al die jaren nog geen steek veranderd ;)

De volgende dagen was het heerlijk weer en hebben we de stad goed bekeken via onder andere een free walking tour met gids. Opera House, Harbour Bridge, The Rocks, Botanic Gardens, pratende-hond-standbeeld, broodrovende meeuwen: Sydney heeft geen geheimen meer voor ons! Verder was het op de klanken van live muziek en onder het genot van een drankje al mensen kijkend goed toeven aan het water. Met kerst in het vooruitzicht (en om de Australische dollars nuttig op te maken) moest er ook driftig geshopt worden. Na een zoektocht die maanden geleden in Azië al begon, heeft Cora eindelijk een geschikte bikini weten aan te schaffen :) Zo vlogen de krappe drie dagen snel voorbij en was het ineens tijd om naar het laatste land in onze reis te vliegen: Zuid-Afrika!

Veertien uur vliegen en acht tijdzones verder, was het dan eindelijk zover: we gingen mims (a.k.a. de moeder van Cora) weer zien! Een dag eerder was zij al vanuit Nederland aangekomen in Z.A. en dus kon ze samen met Plant (a.k.a. de tante van Cora) een dolenthousiast welkom verzorgen ;)

Zoals bekend werd er al weken, zo niet maanden, afgeteld naar en voorbereid op onze komst: alles blinkend gepoetst, het hek geverfd, voorraden ingeslagen, het gras gemaaid, een buitendouche aangelegd, de auto gewassen, badjassen genaaid, dochter Riëtte met man en kindje het huis uitgezet om plaats te maken voor ons, etc. etc… Dit alles, zo werd ons verteld, om een spetterende indruk te maken in het blog. Nou, me dunkt dat dat wel eens zou kunnen lukken.

Na een hele hoop drukkies (kroelende omhelzingen), een rondleiding door deze eerdergenoemde superdeluxe, all-inclusive 5-sterren accommodatie in Pretoria (a.k.a. het huis van Plant), een hoop bijgeklets en een sinds lange tijd eens niet door onszelf bereid maaltje, konden we onze ogen niet meer openhouden. In het kakelvers opgemaakte bed zijn we de strijd aangegaan met onze jetlags.

Uitgerust en wel was het de volgende ochtend tijd om het gemis aan Sinterklaas-lekkers goed te maken. Mims had een koffer vol met Nederlandse lekkernijen en cadeautjes meegenomen! We hebben ons de (chocolade) pepernoten, gevulde speculaas, oude kaas, marsepein, nog meer pepernoten en ga zo maar door goed laten smaken. En toen moesten de kerstcadeaus nog uitgedeeld worden…

Kerst begon met een bezoek aan de kerk, waar we met naam en toenaam welkom werden geheten door de predikant en de longen uit ons lijf hebben gezongen. Als je de context weet, is dat Zuid-Afrikaans nog best aardig te volgen. Sommige woorden (zoals plakkies oftewel slippers en proppies oftewel oordoppen) doen denken aan een vetgebekt Vlaams dialect. Grappig om dat zo ver van huis te horen.

De rest van eerste kerstdag brachten we door op een zogenoemd plot: een heel groot huis met een indrukwekkende lap grond, een zwembad, een zee (aan ruimte welteverstaan), allerlei dieren en natuurlijk een braai… Zuid-Afrikanen kunnen een gebraden stuk vlees namelijk goed waarderen zo ervaren wij vrijwel dagelijks. Een hele nieuwe, en voor herhaling vatbare, ervaring voor ons om poedelend in een buitenzwembad kerst door te brengen!

Tweede kerstdag moesten we toch echt wat dingen gaan regelen voor het slot van onze reis, hetgeen resulteerde in het boeken van een busreis van Pretoria naar Kaapstad in 14 dagen. Het laatste blog zal hierover gaan, dus we houden de details nog even geheim…

Na de kerstdagen stonden drie dagen safari in Pilanesberg op het programma. Pilanesberg is een wildpark op ongeveer twee uur rijden van Pretoria. Om hier alles uit te halen, zijn we zo’n beetje midden in de nacht opgestaan en op pad gegaan. Meteen die eerste dag hebben we heel veel dieren (o.a. bobbejane oftewel bavianen, vlakvarkies oftewel wrattenzwijnen en blouwildebeeste oftewel gnoes) gezien en genoten van de mooie omgeving. Bij de luxe tent zat ook een ‘braaiplaats’ en na wat hout sprokkelen en gehannes om het vuur aan te krijgen (wat hulp en hulpstukken van de buurman waren zeer welkom) hebben we heerlijk gegeten!

Dag twee zijn we weer vroeg op pad gegaan om dieren te spotten. Daarna zijn we ons te buiten gegaan aan het bij de tent inbegrepen ontbijtbuffet. Na een kort relaxmoment in de nauwelijks koel te houden tent weer hup de auto in en op pad.

Dag drie zag er grofweg hetzelfde uit als de voorgaande dagen: volop zon, goede maaltijden, gezelligheid en veel dieren. De klapperrrrr van ons bezoek aan Pilanesberg was een overstekende cheetah met drie kleintjes! We zijn hier precies in de goede periode. Hoewel het over het algemeen heel warm is (want hoogzomer), regent het ook af en toe waardoor het behoorlijk groen is. Daarnaast zijn er volop (jonge) dieren te bewonderen. We zijn werkelijk over alle paden die het park rijk is gereden en hebben heel wat moois gezien!

Terug in Pretoria kon een goede shopsessie niet ontbreken. Ron ‘offerde zich op’ om nog wat uitzoekwerk op de computer te doen, waardoor de drie dames uitgebreid hun gang konden gaan in het winkelcentrum. En om het dieren spotten niet te snel te verleren, zijn we daarna (met Ron en neef Rinus erbij) naar een plot binnen een ‘Estate’ of ‘Bewaarplaats’ gegaan. Dat is een omheind soort wijk met hele dure woningen en wilde dieren. Gouden, tevens logische, combi! Daar hebben we nog wat giraffen, oftewel kameelperde (hoe verzinnen ze het), zebra’s en kudu’s gezien. En uiteraard gebraaid. Binnenshuis dit keer en dat was maar goed ook, want die avond barstte er een storm los met hagelstenen zo groot als kippeneieren! Vreemde ervaring tijdens een zomer in Zuid-Afrika…

En toen was het ineens al oudejaarsdag. Alsof de tijd hier sneller gaat... We zijn weer naar hetzelfde luxe plot gegaan als waar we eerste kerstdag waren (waar nicht Riëtte met haar man en kindje heen ‘verbannen’ waren om plaats te maken voor ons) en hebben wederom gebraaid. Een mens moet toch eten, nietwaar? Vuurwerk hebben we niet gezien, alleen gehoord. Maar dat was al eng genoeg voor de grote Dobermann waakhonden, die met de staart tussen de benen naar binnen wilden en geaaid wilden worden ter geruststelling. Die rol hebben we graag op ons genomen. Maar goed dat alle potentiele dieven op dat moment elders waren en deze softies van waakhonden niet zagen ;)

De laatste dagen van ons verblijf in ‘Casa Plant’ staan in het teken van het regelen van de laatste dingetjes van onze reis. Daarnaast hebben we nog een indrukwekkende berg ‘december zoetigheid’ weg te werken en gaan we sowieso lekker eten (om alvast de verjaardag van Ron te vieren) en genieten van de luxe en verwennerij hier door de familie.

Op 3 januari gaan de backpacks weer om en reizen wij op ons dooie akkertje richting Kaapstad. Van daaruit vliegen we op 19 januari weer terug naar Amsterdam. Zover is het nog niet. We zullen zeker nog een blog plaatsen over het allerlaatste stukje van onze reis. Stay tuned en hou ze vast die goede voornemens!

1. Maartje:
    2 januari 2018
    Mooi verhaal weer! Heerlijke feestdagen hebben jullie gehad, lees ik wel :D. Gaaf hoor!!
    Genietse nog de komende weken!
    Drukkie van mij
  2. Gretch:
    2 januari 2018
    Mooie nieuwe bikini! En lief die gevlekte poesjes!
    Klinkt allemaal heel goed en gezellig. Mims zal blij zijn met d'r drukkies. Beetje gedoucht met nieuwe geuren, zodat jullie niet meer stinken?
    Heb zin om je zelf weer eens een drukkie te geven. Dikke kus en tot snel!
  3. Eline Gelissen:
    2 januari 2018
    de beste wensen voor het nieuwe jaar! mooie foto's en wat is de tijd voorbij gevlogen! geniet nog van de laatste weken daar! liefs, Eline
  4. Gemma:
    2 januari 2018
    Star Wars film gezien? Ik wist helemaal niet dat Coosje hiervan hield! Wel erg mooie bikini! ;-) Klinkt weer geweldig allemaal. Wat een ervaringen. Leuk al die woorden. Het is net of ik het Coosje allemaal hoor zeggen. Geniet er nog lekker van. Liefs
  5. Arjen:
    2 januari 2018
    Mooie manier om de feestdagen te vieren. Veel plezier met de laatste trip van jullie avontuur.
  6. Peter Kil:
    2 januari 2018
    Heel veel plezier verder nog met die laatste loodjes die jullie voor de boeg hebben. En denk voorlopig nog maar even niet aan Nederland. Of het moet aan de vastenavond zijn 😉
  7. Ries:
    4 januari 2018
    Leuk verhaal weer R&C, met nog mooiere foto's. Veel plezier de laatste dagen en we kijken er naar uit om jullie gebruinde koppies weer te zien. Groetjes de Mollekes
  8. Rosa:
    5 januari 2018
    Na alle decemberzoetigheid, casa Plant met verwennerij van (schoon)ma en familie zijn jullie nu - op jullie dooie akkertje ;) - richting Kaapstad. De laatste kilometers van jullie reis. Geniet er van en ik wacht jullie - ook alweer laatste - blog af :)
  9. Plant:
    7 januari 2018
    Mims zegt:Er viel weer veel te gniffelen onder het lezen van de blog,notabene geschreven waar ik bij was, hoe snaaks was dit!
    Ik kan met baie trots zeggen dat ik me bijzonder dan wel zeer vereerd voel om de twee globetrotters, na vele verhalen over alle bezochte continenten, drukkies heb mogen geven! Ik was wel mooi de eerste persoon die hen na al die maanden weer in t eggie zag!
    Het was zoals in de blog gezegd, onvergetelijk, de aankomst op t vliegveld, de feestdagen, alles wat we samen hebben mogen meemaken...Prachtige plaatjes weer lieverds!
    Heel veel reisgenot nog, en tot kijk in Holland!
    Ik wacht in spanning op de slot blog!
  10. Plant:
    7 januari 2018
    Wat 'n voorreg om twee wonderlike, liewe, gawe en brawe mense te kon onthaal in ons "humble Abode"! Soos vermeld, het die besoek vooraf gegaan met vele ingrypende voorbereidings om vermeld te mag word as "five star" akkomodasie in jul blog. Wat julle egter nie vertel het nie, is dat ons in afwagting met absolute ongeduld jul aankomsdatum afgetel het. Wat 'n fees om julle te kon opvang en te verwelkom! Ons is dus wel die enigste mense (wat jul blog volg), om julle in lewende lywe te mog sien en ervaar. Veral oor die feesseisoen wat baie spesiaal was. Ware "soul mates" in die volle sin van die woord: dit is hoe ons julle ervaar het. Na soveel lange maande wat julle slegs op mekaar ingestel was, was dit 'n voorreg om julle die mooi en unieke Afrika ervaring te kon wys. Van die koffie op die stoep tot die braaivleis in die laataand. Alles was 'n fees! Pilansberg en Ron wat braaf genoeg was om braaivleisvure aan te pak en later ook die wors te braai, die groot verskeidenheid diere (veral die jagluiperd met welpies) wat oor ons pad gekom het, Cora wat na 'n lang tyd weer in 'n rokkie en met naellak kon spog, ja alles was een groot fees> Dankie vir die mooi voorbeeld wat julle gestel het. Dankie vir jul pragtige gesindheid, liefde en voortreflike verhale. Dit was 'n groot eer en voorreg. Prettig verder reis julle twee. Hopelik is dit tot weersiens. Baie drukkies< Plant
  11. Leon:
    8 januari 2018
    dag Cora en Ron
    weer mooie foto's gemaakt en fijn dat jullie goed zijn aangekomen in zuid afrika. nog een klein stukje reizen en dan komen jullie weer aa inn het kleine landje. Daar kunnen jullie veel vertellen over jullie ervaring. een reis die uniek was. een goed en gezond 2018. leon