Canada – Vancouver en omstreken

30 juli 2017 - Vancouver, Canada

Hi there,

Hopelijk zijn jullie lekker aan het genieten van de zomervakantie of gaan jullie dat op korte termijn doen. In tegenstelling tot de NPO programmering gaat het Ron & Cora nieuws ook in vakantietijd gewoon door. Dus hier zijn we weer met een kakelverse update!

Na de vele miles in Amerika waren onze reisambities voor Canada wat minder groot. Dit keer hebben we geen auto gehuurd en het aantal kilometers (zo meten ze hier) bewust beperkt gehouden. We besloten om het tot groot Vancouver en Vancouver Island te beperken. Dat is maar een klein stukje van het enorme land, maar wel een populair gedeelte.

Op de lijstjes van beste steden ter wereld om in te wonen, eindigt Vancouver namelijk standaard in de bovenste regionen. Dat zal te maken hebben met het hoge welvaartsniveau, het milde klimaat en het feit dat zowel strand als skipiste op steenworp afstand zijn. Klopt allemaal. Wat die lijstjes niet vermelden is dat Vancouver barst van de daklozen. Ook dat zal met het milde klimaat te maken hebben. In San Francisco en Seattle waren er ook veel (daar is het percentage daklozen het afgelopen jaar met 25% gestegen) maar nergens hebben we er zoveel gezien als in VC. Overdreven last hebben we er niet van gehad, maar laten we zeggen dat het zonnige park waar je een boekje wilt lezen er niet sfeervoller op wordt als er tientallen lawaaierige en benevelde junkies rondhangen. Dat was een beetje een tegenvaller.

Ook de kwaliteit van de hostels in Vancouver viel bepaald niet mee. De hostels zitten hier niet alleen vol met backpackers, maar ook met buitenlandse jongeren met een werkvergunning en met Canadezen die (nog) geen woonruimte hebben of voor wie een woning in Vancouver simpelweg te duur is. De hostels hoeven dus weinig moeite te doen om vol te lopen en daarom besteden ze niet teveel tijd aan onderhoud en schoonmaak. Al vrij snel hebben wij gelukkig een hostel gevonden waar het in ieder geval een gezellige bende was. Gelegen naast een kroeg in ‘Gastown’, een van de oudere gedeeltes van de stad, was het daar zo slecht nog niet. Gelukkig maar, want we hebben er behoorlijk wat nachtjes doorgebracht.

In Vancouver moest namelijk ons visum voor China geregeld worden. We waren er op voorbereid dat dit een tijdrovend proces zou worden met een veelheid aan formulieren en verzoeken om aanvullende informatie. We hadden hier daarom een week voor uitgetrokken en die week bleken we ook nodig te hebben, maar niet voor de visumaanvraag… Bij de aanvraag kregen we namelijk vrij snel te horen dat wij als Nederlanders helemaal geen visum voor China konden aanvragen bij het betreffende visumcentrum! Dit omdat we niet de juiste status hebben, zijnde student, inwoner of werknemer in Canada. Ze waren alleen even vergeten om deze regel op de website te zetten, noch wist het bureau bij wie wij ons China/Tibet deel hebben geregeld hier van af. De aanvraag moest in ons thuisland plaatsvinden, maar dan wel tussen de 3 en 1 maand(en) voordat we China in wilden gaan. En dat is onmogelijk, aangezien we al ruim 5 maanden onderweg zijn. Na nog wat heen en weer ge-argumenteer bleek dat we net zo goed tegen een (Chinese) muur konden praten, dus zijn we troosttaartjes gaan eten. Dat helpt tenslotte altijd.

Na toch nog wat pogingen en telefoontjes met het reisbureautje en de Nederlandse ambassade, kwamen we tot de conclusie dat de Chinese regels van dag tot dag kunnen verschillen en soms heel streng en soms minder streng worden toegepast. Kortom: zonde om daar teveel energie in te steken en na het verwerken van de eerste teleurstelling (want Tibet hadden we graag bezocht) zijn we daarom overgestapt op plan B: het vinden van een alternatieve bestemming. Al redelijk vlug kwamen we op Nepal uit. Puntje van aandacht was wel dat juli en augustus vanwege de moessonregen precies de maanden zijn dat je daar niet naartoe wilt. Na flink wat gepuzzel hebben we ook die hobbel overwonnen. We hebben ons wereldticket omgegooid: na anderhalve week Mongolië in augustus gaan we naar Cambodja, Laos en Vietnam, daarna naar Nepal om vervolgens in Maleisië weer door te gaan met ons oorspronkelijke reisschema. Geen hele logische route en best wel een gedoe ook, maar we zijn blij dat we het uiteindelijk voor elkaar hebben gekregen om in een goede periode naar een land te gaan dat we ook echt willen bezoeken!

Door al dat geregel is onze week in Vancouver voorbij gevlogen, ook al liep het dan compleet anders dan wij ons hadden voorgesteld. Gelukkig was er tussendoor ook tijd voor leuke dingen: het weer was hier prima en daarom zijn we naar het mooie Stanley park geweest en hebben een paar terrasjes gepakt uit het ruime aanbod. Ook zijn we naar Despicable Me 3 geweest, waar de jaren 80 bad guy Balthazar Bratt een onuitwisbare indruk op ons heeft gemaakt. De moves van die man! Misschien wel een van de hoogtepunten van Vancouver ;)

Nadat het regelen voor een groot deel was afgerond, zijn we naar Vancouver Island gegaan. Wat een verademing! Meer natuurschoon, minder junkies en betere hostels. De tocht met de ferry er naartoe was al mooi. In hoofdstad Victoria hebben we de dorm room weer ingeruild voor een tweepersoonskamer: de mini double. Mini was hij zeker! Een voorbij lopende hostelgast sprak de treffende woorden “That’s the tiniest room I’ve ever seen!”. We couldn’t agree more ;)

In Victoria hebben we de toeristische topattractie met veel plezier gedaan: een tour waarbij je orka’s en bultruggen kunt zien. Wij kozen ervoor om in een wat kleinere boot te stappen, een zogenaamde Zodiac, zodat die grote beesten nog meer indruk op ons zouden maken. En dat deden ze! Een nieuwsgierige moeder bultrug en haar jong (beslist geen kleintje) kwamen recht op onze boot afgezwommen om een kijkje te nemen. We konden ze recht in de ogen kijken. Van de dolenthousiaste en druk fotograferende gids begrepen we dat dit geen dagelijkse gang van zaken is. Altijd een goed teken als de gids zelf foto’s maakt ;)

Na Victoria op naar Nanaimo, de tweede stad van Vancouver Island. Deze staat bekend om haar Nanaimo bars (de repen, niet de kroegen): een lekkere snack van o.a. chocola, die zelfs in een gefrituurde variant komt! In Nanaimo hebben we als dagtochtje het nabij gelegen Newcastle Island bezocht. En hoewel toevallig in het weekend dat wij er waren ook de jaarlijkse ‘Nanaimo games’ aan de gang waren en we best de badkuipraces mee hadden willen pikken, wachtte de volgende bestemming al op ons…

Terug op het vasteland zijn we naar Whistler gegaan. Een populair skioord waar in 2010 de Olympische winterspelen zijn gehouden. Grappig genoeg verbleven wij in het voormalige Olympische dorp. Hoewel bekend als wintersportplaats komen er in de zomermaanden nog meer toeristen naar Whistler. Hiken en (downhill)mountainbiken zijn dan de voornaamste activiteiten. Wij hebben hier een leuke tijd gehad en uiteraard een mooie hike en een paar mountainbike afdalingen meegepakt. Voor wie hier nog eens naar toegaat (Suzy bijvoorbeeld), ga zeker ook langs de farmers market en zorg dat je vooraf niet teveel gegeten hebt.

Op weg terug richting  Vancouver zijn we nog een paar dagen in Squamish geweest. Ook mooi en iets minder toeristisch. Aldaar hebben we een puik lokaal biertje gedronken en “The Chief”, een van de grootste granieten rotsen vaan Noordelijk Amerika, beklommen. Blijkbaar zijn het nogal baasjes die granieten rotsen; degene in Yosemite National Park wordt “El Capitan” genoemd…

Inmiddels zijn we weer in Vancouver gearriveerd. We zitten vlakbij Chinatown in opnieuw een pareltje van een hostel ;) Sinds vrijdag zijn we 25 weken onderweg. We zijn nu over de helft van onze reis dus het aftellen (door het thuisfront) kan beginnen! Op dit moment zijn we ons (en al onze elektronische spullen) aan het opladen voor het grote avontuur dat Azië heet. We zijn heel benieuwd wat Mongolië, het eerste land, ons gaat brengen. Wie weet denken we nog weleens met weemoed terug aan Vancouver. Al geven we dit weinig kans ;)

Goede vakantie nog allemaal. Foto’s van de vakantiebestemming zijn altijd welkom. Vanuit Mongolië kunnen we misschien niet alles meteen openen maar we blijven graag op de hoogte van jullie belevenissen!

1. Peter Kil:
    31 juli 2017
    Mongolië gaat alleen maar veel goeds brengen: prachtige vergezichten, fantastische mensen, laag overvliegende arenden, paardrijden over de steppe, gezellige Gertenten (met stinkende huisdieren), knapperend houtvuur, inktzwarte nachten met boven je een schitterende sterrenhemel en (als je geluk hebt) het gehuil van wolven in de verte. Kortom: jammer van Tibet, maar Mongolië komt er heel dicht in de buurt. Geniet er maar van!
  2. Cois & Linda:
    31 juli 2017
    Chinatown is net alsof je in China bent; zonde om dan alsnog naar China te gaan ;-).
    Grote vis in het water zeg, tof! Zelfs die baby bultrug had niet eens in dat kleine hostelkamertje gekund!
    Straks lekker genieten van Aziatische prijzen en luxe :-).
    Enjoy!
  3. Suzy:
    31 juli 2017
    Tnx voor de tips, gelukkig is ons hotel in VC een eind bij de daklozenhotspots vandaan. De farmersmarket in Whistler gaan we zeker bezoeken :-), ik hou jullie op de hoogte. Goeie reis, benieuwd naar Mongolië. (De foto's van Peter zijn prachtig)
  4. Maartje:
    31 juli 2017
    Ai, wat een stress, das even schakelen.. maar aan de foto's is het niet af te zien. Prachtig! Vietnam, Cambodja, Nepal, Maleisië; daar ben ik ook geweest. Stuk voor stuk geweldige bestemmingen. Heb je daar nog vragen over, laat het me weten. Veel plezier in Mongolië, lijkt me heel bijzonder!
  5. Gretch:
    31 juli 2017
    Hi there, Greet = The Chief / El Capitan / De Baas, dat hebben jullie ze vast meteen uitgelegd, toch? Die pretenties... Mooie vis, lijkt me inderdaad indrukwekkend vanuit zo'n boot, gave ervaring! Elk nadeel heb z'n voordeel, ook zo'n klein hotelkamertje... Have fun in Mongolië, ben benieuwd! xxx
  6. Mims:
    31 juli 2017
    Wat een avonturen allemaal!
    Fijn dat je een plan B had!
    Geweldige plaatjes wederom, indrukwekkend ook die enorme
    zee dieren!
    En al dat natuurschoon, hoe nietig moet je je dan voelen bij
    al dat moois!! Geniet ze weer lieverds!!
  7. Plant:
    31 juli 2017
    Mondwaterend mooi en avontuurlik! Ja, jou ma tel die slapies af tot 24 Desember as julle in Suid-Afrika land. Ons kan nie wag nie! Geniet jul gate uit in Asiee. By ons word dit al weer lente. Groetjes
  8. Ries:
    4 augustus 2017
    Ziet er weer goed uit hoor Ron en Cora! Wij zullen binnenkort onze wereldreis naar Italië gaan maken :-). Hoe hebben jullie de film trouwens kunnen volgen zonder ondertiteling ;-)
  9. Suzy:
    12 augustus 2017