Costa Rica deel 2 en een moppie Panama

20 april 2017 - Uvita, Costa Rica

Buenos dias amigos!

Hierbij het voorlopig laatste digitale teken van leven van ons, want vrijdag vliegen we naar het vrijwel WiFi-loze Cuba!

Zoals de laatste keer aangegeven, waren we van plan om een paar dagen naar het Corcovado natuurpark te gaan. Dat bleek echter onmogelijk (of bizar duur) om te komen en te verblijven, zo middenin het hoogseizoen. Nou zijn wij soms zo flexibel als Barbapapa en daarom besloten we om iets heel anders te gaan doen: een paar dagen Panama! We zaten namelijk in Cahuita en dat is best dichtbij de grens. Na wat uitzoekwerk besloten we een paar dagen naar Bocas del Toro (Bastimentos Island) te gaan, een Bounty achtig eiland in het Caribische deel van Panama. De grensovergang zou appeltje eitje zijn, maar duurde toch luttele uren… De boottochtjes naar de plaats van bestemming brachten de nodige verkoeling en alvast wat mooie uitzichten. Het hostel waar we 3 nachten verbleven was heel sfeervol en recht aan het water. Wat een pietsje minder was, was het watertekort op het eiland, waardoor er slechts 2 uur per dag water beschikbaar was… En dan dus echt voor alles: douche, toiletbezoek, afwassen. Er was gelukkig wel de hele dag drinkwater beschikbaar, dat ook gebruikt kon worden voor tanden poetsen en handen wassen. Kortom: even aanpassen, maar het is gelukt ;)

Bastimentos Island is het eiland van de big mama’s, rondhangende mannen en ontzettend veel kinderen. Bob Marley is hier, net als in Cahuita, nog altijd de grote muzikale held. Bastimentos beschikt over een mooi, goudgeel zandstrand. Via “Up in the hill”, een soort bioboertje hoog in de berg (je verzint het niet) en een heerlijk kokos-cacao drankje, zijn we naar dit mooie strand gegaan en hebben daar wat uurtjes in de golven gedarteld. Dit alles was natuurlijk al leuk, maar het echte hoogtepunt van die dag kwam in de avond: een live optreden van de enige echte Bastimentos Beachboys! Met in het voorprogramma Calipso Joe! Wat wil een mens nog meer J

Verder hebben we in Panama nog de Zapatilla tour gedaan, een boottocht (inclusief snorkelen) naar een fantastisch eiland! Echt het klassieke “onbewoonde-witte-stranden-strakblauwe-zee-palmbomen- all over the place” werk! Zo helder en mooi hadden we ze nog niet gezien.

De terugreis naar Costa Rica ging via een nachtje San Jose, om vervolgens door te reizen naar Liberia. Van daaruit zijn we een paar dagen naar Rincon de la Vieja gegaan: een mooi natuurgebied in het westen van Costa Rica. Na een bezoek aan de watervallen en een nacht in een luxe lodge, hebben we de beentjes weer eens aan het werk gezet en zijn we na een hike in de natuurlijke hot springs gaan poedelen. De zwavellucht achtervolgt ons nog als we onze bikini/ zwembroek aandoen…. Daar staat tegenover dat de huidjes zacht zijn als een babykontje ;)

Deze laatste dagen zijn we in Uvita: een strandplaatsje aan de Pacific Coast. Het hostel is wederom heel sfeervol: we hebben ons eigen soort boomhutje in een jungleachtige omgeving. De bij deze jungleachtige omgeving behorende insecten, die vooral na de nachtelijke regenbuien de kolder in hun kop krijgen, zijn iets minder geliefd bij ons… Lange broeken en mouwen uit de tas dus!

Verder besteden we in Uvita redelijk wat tijd aan onze eetvoorraad opmaken, Cuba voorbereiden (met heeeel veel hulp van (schoon)zus, je bent geweldig!), nog wat handwas wegwerken, zorgen dat alle apparaten opgeladen zijn, zwemmen, relaxen, de bananen en mango’s die hier all over the place te rapen zijn opeten… De laatste dagen Costa Rica vliegen voorbij!

Zoals gezegd is er in Cuba weinig tot geen WiFi; ons volgende blog plaatsen we daarom hoogstwaarschijnlijk pas in Mexico.

En degenen die tussen 21 april en 17 mei jarig zijn: alvast gefeliciteerd! We zijn je niet vergeten J

Hasta la pasta en see you later alligator!

1. Maartje:
    20 april 2017
    Super mooie foto's weer!! En lekker kleurtje heb je Cora! Wisten jullie dat het hier vannacht heeft gevroren? In april ja!! Koningsdag vieren we met regen en een maximumtemperatuur van 11 graden, nice!! Jullie zullen minstens het dubbele aantikken ;). Dus geniet geniet geniet! X
  2. Liane:
    20 april 2017
    wat maken jullie toch mooie dingen mee in een supermooie omgeving. De insecten neem je dan wel op de koop toe toch!
    zoals al door velen gezegd, blijf genieten en ik kijk uit naar een foto met sigaar;)
  3. Gretch:
    20 april 2017
    Ze is zo'n dotje, die (schoon)zus! :)
    De Cubaanse bijdrage die ik er graag voor opstrijk is minstens de helft van het voorgeschoten bedrag. Kom maar door met die Cucs ;p Les 1: vooraf onderhandelen over de prijs... woehahaaa!!!
    Anders is de echte foto van de echte fotograaf die in het weekend 's middags op het Prado in Havanna staat ook goed. Die van de vrolijk lachende oude damemet een sigaar in haar tandeloze mond. Ik ben de moeilijkste niet ;p.
    Geniet ervan, het wordt geweldig!
    Xxx
  4. Mims:
    20 april 2017
    Wederom genoten van het verhaal!
    Ziet er allemaal heel gaaf uit, net als op tv!
    En dat maken jullie dan in t eggie mee, ge-wel-dig!!!
    Prachtige foto"s.....
  5. Plant:
    20 april 2017
    Het julle Captain Jack Sparrow gesien op sy Black Pearl skip? mens kan sweer jy sien hom doer op die horizon seil! Mooi julle. Fantastiese weer. Hier aan die Suidpunt van Afrika word dit winter. BAH! As ek julle sonnetjie sien, wens ek ek was iewers waar dit warmer word liewer as kouer! Mag nie kla nie, by ons skyn die son al is dit hoog winter en snerpend koud (3 grade snags dan! en 18 grade bedags!) Enjoy
  6. Nicole:
    20 april 2017
    Zucht, wat prachtig allemaal en mooi te lezen hoe jullie je reis zo vorm geven. Succes met de laatste voorbereidingen voor Cuba en geniet er maar weer van!
  7. Arjen:
    20 april 2017
    Damn Calipso Joe!! Lucky bastards... Is ie nog steeds alive and kicking?! :) De rest verbleekt bij zo'n hoogtepunt, maar klinkt best fijn. Safe travels in Cuba! Cheerz
  8. Melinda:
    20 april 2017
    Wat een super verhaal weer! Echt heel gaaf ook die foto's, inclusief een echt bounty strand... wow! En inderdaad, jullie zien er goed uit allebei! De indrukken van de mooie omgeving en samen het avontuur opzoeken doen jullie zichtbaar goed. Heel erg veel plezier in Cuba!

Dikke smakkerd en knuffel van mij
  9. Marie-Noëlle:
    21 april 2017
    Je zult maar net een super belangrijk werkgerelateerd appje gestuurd hebben... Hahaha! De reactie komt wel na 17 mei... ;) Geweldig om te zien en te lezen dat jullie zo ontzettend genieten. Enjoy Cuba en tot het volgende wi-fi punt! Greetz!
  10. Suzy:
    25 april 2017
    En een sigaar opsteken daar hè
  11. Rik:
    26 april 2017
    Kijk!! Daar komen de bounty eilanden! :D

Geen water?! Informatie (locatie, hotel, dorp etc) alsjeblieft, dan geef ik dat door aan de vrienden van Elemental Water Makers :)

Veel Plezier!